Det er efterhånden blevet moderne for flere større virksomheder at risikosprede deres forretning ved at træde ind i diverse andre markeder. Dette giver de store virksomheder mange flere strenge at spille på og derved også giver dem flere muligheder for fremtidig indtjening. Dette giver dem derfor flere fordele, men det giver dem også nogle ulemper, da de nye brancher sjældent er nogen de har nogen former for erfaring indenfor og derved også ofte fejler. Jeg vil i nedenstående komme ind på 4 forskellige forretninger, der har forsøgt sig med andre brancher end deres normale.

De 4 forretninger er:

  • Jaguar
  • Jysk
  • Colgate
  • Tesla

Jaguar

Den første af de forretninger jeg har valgt at fremhæve er luksus bil fabrikanten Jaguar. De har længe designet og produceret biler af aller højeste klasse. Disse biler har vundet flere priser for deres design, brugervenlighed og ikke mindst deres egenskaber. Men Jaguar valgte for nogle år siden at gå ind i urbranchen med deres eksklusive Jaguar ure, hvor de ligesom med deres biler laver eksklusive ure i gode materialer.

Jysk

Jysk er blandt Danmarks største virksomheder og det er de ikke uden grund. Her har de i de sidste mange år leveret det ene gode resultat efter det andet, hvilket har gjort dem store nok til at blive markedsleder i flere udenlandske markeder såvel som det danske hjemmemarked. Men Lars Larsens forretning er ikke blevet stor uden at tage risici og uden at undersøge alternativer markeder. Her startede Lars Larsen for mange år siden Jysk rejsebureau, der fejlede katastrofalt og endte med at blive en dyr konkurs.

Colgate

En succesfuld ændring af en virksomheds forretningsmodel er den verdenskendte tandpasta virksomhed Colgate. Da Colgate blev grundlagt for mere end 200 år siden solgte og produceret de alt andet end tandpasta. Her solgte de nemlig sæbe og stearinlys. Det var først i slutningen af 1800 tallet at Colgate for første gang begyndte at producere og sælge tandpasta.

Tesla

Pionæren Elon Musk startede Tesla som hans hjertebarn med visionen om at skabe en grønnere agenda igennem elbiler. Dette har han sidenhen fuldent til UG. Hans virksomhed er i dag en af de største på verdensplan og er den førende fabrikant indenfor elbiler. Men udover at have startet Tesla så har han ligeledes startede flere andre forretninger i vidt forskellige brancher såsom rumfart, våben og ikke mindst nano teknologi, hvor han forventer at kunne plante en computer chip i den menneskelige hjerne.