Noget af det bedste man kan gøre for sig selv er, at få sig en ordentlig træningsrutine. De tre sundeste ting vi kan gøre for os selv er, at sikre at vi får nok søvn, sund kost og godt med fysisk træning. Men hvornår tager man egentligt sin træning seriøst nok? Vi vil gerne passe godt på os selv og vores krop, men det er begrænset hvor meget tid og overskud vi har i hverdagen. De færreste kan bruge 3 timer hver dag i et træningscenter: men det er meget almindeligt for professionelle bodybuildere. Betyder det så, at man ikke er seriøs, hvis man kun træner 3-4 timer om ugen?

Det kan måske lyde som et spørgsmål, der udelukkende har noget at gøre med, hvordan andre ser én. Selvfølgeligt vil vi gerne have at andre ser, at vi tager vores træning seriøst. Træning bliver ofte til en stor del af vores identitet. Det her handler dog ikke kun om hvad andre mennesker tænker. Det handler derimod om, at være sikker på, at man har fundet en sund balance. Alle har en indre stemme, der er rigtig god til at finde på undskyldninger ? specielt når det kommer til træning. Stemmen fortæller os, at det er okay at skippe træningen fordi du føler dig træt. Den siger at du ikke behøver presse dig selv. Måske siger den, at du bør give op halvvejs igennem din træning. Det er en irriterende stemme, der hele tiden frister os med et lettere liv og dårlige undskyldninger. Når man træner, så er man altså hele tiden i en intern kamp med den indre dovne stemme. Men hvordan ved man, om man har vundet over stemmen, eller om man for ofte giver den kontrollen? Det er det spørgsmål, der i sidste ende kan koges ned til: ?Tager jeg min træning seriøst??.

Det er ikke altid et let spørgsmål at svare på, men jeg har fundet tre tegn, som giver dig en god fornemmelse af hvor seriøst du tager din træning.

Det første tegn er, at du benyttet dig af et tilbud i dit lokale fitness-center, som krævede at du bandt dig i 6 måneder eller mere. Folk der ikke er helt seriøse med deres træning er naturligvis bange for at binde sig for længere perioder, da de ved, at den indre stemmer ofte tager over, og at de risikerer at spilde pengene fordi de aldrig kommer afsted. Hvis man derimod ikke har noget problem med at binde sig i 6 måneder, fordi man ved at man kommer afsted, så er det et godt tegn på, at man tager sin træning seriøst.

Det andet gode tegn er, at du har investeret i noget ordentligt træningstøj. De fleste hopper bare i et par tilfældige shorts og en gammel t-shirt første gang de besøger et fitness-center. Det er også ganske fint for en begynder. Tager man sin træning seriøst, så finder man dog hurtigt ud af, at noget ordentligt træningstøj er utroligt praktisk.

Det sidste tegn er, at du rent faktisk bekymrer dig om, hvorvidt du tager din træning seriøst. Det er nemlig et godt tegn på, at din indre stemme ikke har overtaget styringen. Du er vågen og opmærksom på, at din træning er noget du er nødt til at holde ved lige.